צילינדר בעין אחת

צילינדר בעין אחת
תוכן עניינים

אחת השאלות שנשאלות הכי הרבה באופטיקה היא 'מה זה צילינדר'?

אז אם אתם ירוקים בכל התחום הזה של משקפיים או שאתם סתם כך רוצים להרחיב את הידע ולהעמיק את ההבנה שלכם בנושא צילינדר בעין אחת, המשיכו לקרוא. אופטיקה 109 מביאה לכם את התשובות במאמר הבא.
אז מה זה צילינדר? כיצד נוצרת הבעיה? מהם הסימנים המעידים על צילינדר? איך מאבחנים אותה וכמובן איך מטפלים בה?

צילינדר – הגדרה

צילינדר זהו מצב נפוץ מאוד כאשר לרוב האנשים יש צילינדר ברמה כזו או אחרת, בעין אחת או בשתיהן.
אז זה לא מחלה ולא תופעה מסוכנת. מדובר בליקוי במבנה של העין שהוא לא מורכב לטיפול.
ישנן מספר דרכים בהם אפשר לטפל בצילינדר ולא לסבול ממנה כלל.
צילינדר (מוכר גם בשם אסטיגמציה) הוא ליקוי בעין שנוצר בגלל קימור לא שווה של הקרנית או העדשה התוך עינית.

קרני האור שנכנסים לעיניים פוגעים בשלב הראשון בקרנית ושם הם נשברים. לאחר מכן הם עוברים דרך העדשה התוך עינית ואז הם מתמקדים בנקודה כלשהי ברשתית.
כאשר האור מתמקד בצורה מושלמת בנקודה אחת על הרשתית מתקבלת ראייה ברורה וחדה.
אם הקרנית היא בעלת קימורים שונים ובלתי אחידים, או שהעדשה התוך עינית היא בעלת קימורים לא אחידים הרי שקרני האור המגיעים אל העין מתפזרים למספר מוקדים והם לא מגיעים לנקודה אחת.
בגלל שקרני האור כביכול מגיעים אל הרשתית בצורה מפוזרת מתקבל מראה 'מרוח' עם גבולות בלתי ברורים, עיוותים או אפילו כפילות של הדמות. (כאשר הצילינדר הוא גבוה)

את הצילינדר נהוג למדוד ביחידות של דיופטר. כמו שמודדים גם קוצר ראייה או רוחק ראייה. אז בעוד שבעיות של קוצר ראייה או רוחק ראייה משפיעים כל אחד רק על טווח אחד הרי שהצילינדר משפיע לכל הטווחים והמרחקים.
שיעור הסובלים מאסטיגמציה.

על פי מחקרים שנערכו בארצות הברית עולה כי מתוך כלל מרכיבי המשקפיים כמעט 80% סובלים גם מצילינדר ויש מרכיב כזה של צילינדר במרשם המשקפיים שלהם.
מתוך כלל האוכלוסייה 33% סובלים גם כן מדרגה כלשהי של צילינדר. כך שגם אם אתם לא מרכיבים משקפיים כי אתם לא סובלים מקוצר ראייה או רוחק ראייה, עדיין ייתכן שאתם סובלים מרמה כלשהי של צילינדר.

למה זה קורה?

אז מה בעצם גורם לתופעה הזו של צילינדר? לרוב זה קורה בגלל שהקרנית היא בצורה אליפטית במקום להיות עגולה או שהעדה התוך עינית היא אליפטית במקום להיות עגולה.
הצילינדר יכולה להיות בעיה מולדת והיא גם יכולה להופיע במשך הזמן. בגיל ההתבגרות האסטיגמציה עשויה לגדול עוד יותר.
חשוב להבין שיש גם אסטיגמציה שהיא לא מבנית והיא מתרחשת בעקבות מחלה. (קרטוקונוס). זה יכול לקרות גם בגלל פציעה והיווצרות צלקת על הקרנית או כתוצאה מניתוח בעין.
יש לציין כי למרות שהראייה עלולה להיפגע בגלל קריאה בחושך או בעקבות צפייה ממושכת במסכים, צילינדר היא לא תופעה שעשויה לקרות בעקבות אלו.

איך מאבחנים צילינדר?

כדי לתמוך בהתפתחות הראייה של הילד ואף למנוע בעיה של עין עצלה, חשוב לאבחן את מצב העיניים כבר בגיל קטן.
ברוב המקרים הנטייה להתפתחות או מציאות של צילינדר היא גנטית. על כן במקרה ואחד ההורים סובל מצילינדר, חשוב לבדוק את הילד בשלבי ההתפתחות הראשוניים שלו על מנת לשלול או לאבחן מצבים של צילינדר.
את האבחון עושים בעזרת בדיקת ראייה בתהליך פשוט ולא מורכב אצל אופטומטריסט שיש לו רישיון באופטומטריה.
בבדיקת הראייה בודקים ומאבחנים את גובה הצילינדר כמו גם את הזווית המדויקת שלה.
דבר זה חשוב מאוד על מנת שאפשר יהיה להעניק למטופל את הפתרון המלא כדי שהוא ייהנה מראייה נוחה בחדות מקסימלית.
אנשים שהמרשם שלהם אינו מדויק סובלים מכאבי ראש ומתחושה של לחץ בעיניים.

סימנים המעידים על צילינדר

ישנם סימנים שונים שעשויים להצביע על מצבים של צילינדר:

צמצום העיניים בעת שנדרש מיקוד.
הטיית הראש בזמן קריאה או צפייה במסך.
צל סביב למילים.
כאבי ראש לאחר מאמץ של כתיבה או קריאה.
אורות והילות נמרחים בלילה.
סנוור בעיקר בלילה.
בלבול בין אותיות או ספרות דומות.
ראייה כפולה.

אז למה זה בעצם קורה?

ישנן כמה וכמה סיבות שעשויות להשפיע על מצב כזה של צילינדר והם:

  • תורשה – כפי שכבר ציינו גם בתחום הזה של צילינדר יש לתורשה הרבה מאוד מה לומר. קרנית עם קימורים שונים נובעת לרוב בגלל תורשה גנטית.
  • קרטוקונוס – זוהי מחלה של הקרנית כאשר היא מקבלת צורה של קונוס. מדובר במחלה המעוותת את רקמת הקרנית מה שמשפיע על צילינדר גבוה וגם ירידה באיכות הראייה באופן כללי.
  • צילינדר בעדשת העין – אצל אנשים מבוגרים בהם מתחילה התפתחות של קטרקט, לעיתים זה יתחיל בקימור של העדשה התוך עינית שגורם לצילינדר.
  • פטריג'יום – יש מצבים בהם צומחת רקמת קולגן על לובן העין והיא מתפשטת לכיוון האישון. הרקמה הזו אינה מסוכנת לכשעצה והיא לא מסוכנת לראייה. אך היא בהחלט עשויה להפריע לראייה התקינה כאשר היא מפריעה לפיזור האחיד של הקרני האור הנכנסים לעין מה שיוצר צילינדר.

תיקון של הצילינדר

חשוב להבין שהצילינדר הוא לא תמיד אחיד בשתי העיניים. יש כאלה הסובלים מצילינדר רק בעין אחת או שרמת הצילינדר אינה שווה בשתי העיניים. התאמה טובה של המשקפיים תתקן את הבעיה בצורה מושלמת והראייה תהיה טובה.
כדי ליהנות מתוצאה איכותית ויעילה, חובה להיעזר באנשי מקצוע מומחים שידעו לאבחן נכון את הבעיה וגם לתת את המענה הנכון והמושלם.
קחו בחשבון את תקופת ההסתגלות למשקפיים במיוחד כאשר הצילינדר הוא גבוה. אם תתנו לעצמכם את הזמן תיהנו בסופו של דבר מנוחות ראייה וחדות ראייה.

אולי יעניין אותך לקרוא על:

אופטיקה 109
נכתב ע"י המומחים של אופטיקה 109, במטרה לתת לכם את המידע הנדרש. אם תמצאו טעות נשמח שתשתפו אותנו בעמוד צור קשר.
אהבתם? שתפו עם חברים
עוד בנושא צילינדר
אסטיגמטיזם - צילינדר בעין
מחלות עיניים
אסטיגמטיזם – צילינדר בעין

מעוניינים להבין מה זה צילינדר בעין (אסטיגמטיזם)? וכיצד זה יכול להשפיע על ראייתכם? לפניכם מאמר מקיף המסביר את התופעה, סימפטומים ומציע טיפולים יעילים… המשיכו לקרוא

לכתבה המלאה
צילינדר בעין אצל ילדים
צילינדר
צילינדר בעין אצל ילדים

צילינדר בעין אצל ילדים. זוהי תופעה שילדים סובלים ממנה. מה זה בעצם צילינדר? מהם התסמינים של הצילינדר? איך מאבחנים אותה? למה חשוב לאבחן אותה והכי

לכתבה המלאה
מה זה צילינדר?
צילינדר
מה זה צילינדר?

רבים באוכלוסייה מתייחסים אל הצילינדר בחשש כלשהו. הם רואים בזה סוג של בעיית ראייה מורכבת. בפועל מדובר בליקוי ראייה שהוא נפוץ מאוד וגם התיקון שלו

לכתבה המלאה
כלי נגישות