צילינדר בעין אצל ילדים

צילינדר בעין אצל ילדים
תוכן עניינים

צילינדר בעין אצל ילדים. זוהי תופעה שילדים סובלים ממנה. מה זה בעצם צילינדר? מהם התסמינים של הצילינדר? איך מאבחנים אותה? למה חשוב לאבחן אותה והכי חשוב – איך מטפלים בה?

את כל המידע החשוב הזה אופטיקה 109 תפרט לכם על כך ועוד במאמר שלפניכם.

אופטיקה 109 הרשת הגדולה למשקפיים בישראל, עם המומחים המוסמכים שלנו המנוסים באבחון בעיות ראייה מורכבות והתאמה ייחודית של העדשות הטובות ביותר לכל גיל. המומחים של 109 מביאים בשורה חדשה לתחום אבחון בעיות הראיה, התאמת משקפיים ודיוק מקסימלי במקצועיות הגבוהה ביותר.

מה זה צילינדר?

צילינדר זהו ליקוי ראייה מוכר ושכיח מאוד באוכלוסייה כולה. גם בין אלו שלא מרכיבים משקפיים יש כאלה הסובלים מצילינדר ברמה כלשהי. מבין מרכיבי המשקפיים, 77% מתוכם סובלים גם מצילינדר והתיקון שלו הוא חלק ממרשם המשקפיים שלהם.

הצילינדר נובעת מעיוות של הקרנית המכסה את העין כאשר הקימור של העדשה היא לא סימטרית. במקרים אחרים העדשה התוך עינית היא זו שאינה סימטרית. בעקבות העיוותים הללו ההתמקדות התקינה של האור על גבי הרשתית לא מתקבלת. במקום שהמיקוד יהיה בנקודה אחת על גבו הרשתית, קרני האור הנכנסים אל העין דרך הרשתית או העדשה הפגועה מתפזרים ומגיעים ביותר מנקודה אחת אל הרשתית. מה שגורם לעיוות בראייה, לטשטוש בראייה ועוד תופעות שונות עליהן נרחיב בהמשך.

לא תמיד הצילינדר תשפיע על איכות הראייה במיוחד כאשר מדובר בעיוות קל. במצבים של עיוותים משמעותיים תיווצר תמונה מעוותת על הרשתית ואז הילד יסבול מירידה של ממש באיכות הראייה.

צילינדר היא במקרים רבים מצב מולד שעשוי לעבור שינויים שונים במהלך הזמן. ברוב המקרים הצילינדר מופיע יחד עם בעיות של קוצר ראייה או רוחק ראייה.

איך תאבחנו בעיות צילינדר אצל הילד?

לרוב הילדים לא מתלוננים על תסמינים מיוחדים כשאר הם סובלים מבעיות צילינדר. הסיבה לכך פשוטה. הם פשוט לא יודעים ולא ערים לכך כי אין ראייה אחרת שהם מכירים. על כן שוב שההורים יהיו ערניים למצב שיש תסמינים נלווים שעשויים להעיד על צילינדר. התסמינים שאמורים להעלות חשד הם –

  • כאבי עיניים
  • כאבי ראש
  • עייפות
  • מצמוצים
  • צריבה בעיניים לאחר קריאה או צפייה במסכים
  • התקרבות לספר בזמן קריאה
  • קושי בזיהוי עצמם שונים

החשיבות באבחון מוקדם

ישנה חשיבות רבה באבחון מוקדם כמה שאפשר של מצב כזה של צילינדר. זאת על מנת להעניק לילד את הטיפול המתאים שימנע בהמשך התפתחות של בעיות נוספות כמו עין עצלה שעשוי להיגרם בגלל הטשטוש בראייה. לרוב ילדים אינם מתלוננים על קשיי ראייה כי אין להם למה להשוות את הראייה שלהם ומבחינתם כך העין אמורה לפעול. בגלל שזה כך, אנחנו ממליצים לכל הורה לפנות עם הילד לביצוע בדיקת ראייה בגיל שנה, שלוש ושש גם אם אין כל סיבה ואין כל סימן חשוד. באופן כזה לא יתפספסו בעיות ואשר יהיה במקרים רבים להקדים תרופה למכה. מובן שבמצב בו כבר מאבחנים בעיה כלשהי, חשוב לגשת עם הילד אל רופא עיניים כדי לאבחון את הבעיה וגם לטפל בה בהתאם.

איך מטפלים בצילינדר?

קיימות רבות חומרה שונות בבעיות צילינדר. לא תמיד יהיה צורך בטיפול. אם הרופא מזהה כי מדובר בבעיה מינורית ממש שלא מפריעה לילד ולא פוגעת באיכות הראייה שלו לא יהיה צורך בתיקון כלשהו. ההמלצה תהיה על מעקב וביקורת על מנת לוודא כי החרפה שמחייב טיפול.

מנגד יש בעיות של צילינדר שהן ברמות גבוהות הפוגעות בראייה של הילד כאשר מצב כזה מחייב טיפול מידי. מרשם נכון של משקפיים יועיל ואף ימנע הידרדרות של הראייה. כך גם לא תתפתח עין עצלה.

חשוב להבין שהמשקפיים לא מסדרות את העדשה של העין או את הקרנית. המבנה שלהן יישאר כפי שהוא. המשקפיים יסייעו בכך שהם ייצרו חדות ראייה תקינה. כי המשקפיים מצוידים בעדשה מיוחדת שהיא בעלת מבנה גלילי, היא מפצה על הצילינדר ומאפשרת ראייה ברורה לכל טווח ומרחק.

עבור בני נוער ומבוגרים אפשר יהיה להתאים גם עדשות מגע מיוחדות לבעיית הצילינדר. בהמשך אפשר יהיה גם לשקול ניתוח לייזר לתיקון הראייה. אך בהחלט אפשר להסתדר היטב בעזרת משקפיים או עדשות מגע לכל החיים עד מאה ועשרים. היכנסו לחנות והכירו את מבחר המשקפיים לילדים שלנו.

מה גורם לצילינדר?

אז כבר אמרנו שצילינדר הוא לרוב מצב מולד והוא עשוי להחריף עם הגיל העולה. אך יש עוד מצבים שונים שעשויים להשפיע על היווצרות מצב כזה של עיוות הקרנית או העדשה התוך עינית מה שיוביל לצילינדר.

ישנן סיבות שונות שמשפיעות על היווצרות התופעה.

  • תורשה – כמו הרבה מתנות שאנחנו מקבלים מההורים שלנו בחסות התורשה והגנטיקה, גם הצילינדר הוא אחד מהם. ברוב המקרים הצילינדר קיימת גם אצל אחד ההורים והוא זה שאחראי על הצילינדר גם אצל הילדים.
  • קטרקט – יש מצבים שונים שאר בהם מתחיל מצב של קטרקט אצל אנשים מבוגרים. אחד הביטויים הראשונים של הקטרקט זה מצב של צילינדר. זאת משום שהעדשה מתחילה להתעוות ואבד מהאחידות שלה.
  • חבלה או תאונה – לעיתים בעקבות חבלה בעין והיווצרות של צלקת בעין נוצר עיוות ברשתית או בעדשה מה שמוביל לצילינדר.
  • קרטוקונוס – מדובר במחלת עיניים שגורמת לעיוות של הקרנית המקבלת צורה של קונוס. זה גורם לצילינדר ברמה גבוהה המשפיע גם על ירידה באיכות הראייה באופן כללי.
  • פטריג'יום – ישנם מקרים שונים שאר בהם צומחת רקמה של קולגן על לובן העין. היא לא מסכנת את הראייה אך היא פוגעת בפיזור האחיד של קרני האור המגיעים אל העין. מה שיוצר צילינדר.

התיקון של הצילינדר

כאמור התיקון של הצילינדר הוא במרשם משקפיים נכון שיפצה את העין וידאג לפיזור נכון של קרני האור באופן שהעין תיהנה מראייה חדה.

חשוב להתאים בצורה מקצועית ונכונה את המשקפיים על מנת שאכן התוצאה תהיה ראייה חדה  ונוחות בראייה. יש מקרים אשר בהם יהיה מעט קשה להתרגל למשקפיים והילד יסרב להרכיב אותם. חשוב להסביר לו שלאחר מספר שעות או אפילו ימים הוא יתרגל וכבר לא יוכל בלעדיהם.

חפשו את סניף אופטיקה 109 הקרוב לאזורכם

אולי יעניין אותך לקרוא על:

אופטיקה 109
נכתב ע"י המומחים של אופטיקה 109, במטרה לתת לכם את המידע הנדרש. אם תמצאו טעות נשמח שתשתפו אותנו בעמוד צור קשר.
אהבתם? שתפו עם חברים
עוד בנושא צילינדר
אסטיגמטיזם - צילינדר בעין
מחלות עיניים
אסטיגמטיזם – צילינדר בעין

מעוניינים להבין מה זה צילינדר בעין (אסטיגמטיזם)? וכיצד זה יכול להשפיע על ראייתכם? לפניכם מאמר מקיף המסביר את התופעה, סימפטומים ומציע טיפולים יעילים… המשיכו לקרוא

לכתבה המלאה
צילינדר בעין אחת
צילינדר
צילינדר בעין אחת

אחת השאלות שנשאלות הכי הרבה באופטיקה היא 'מה זה צילינדר'? אז אם אתם ירוקים בכל התחום הזה של משקפיים או שאתם סתם כך רוצים להרחיב

לכתבה המלאה
מה זה צילינדר?
צילינדר
מה זה צילינדר?

רבים באוכלוסייה מתייחסים אל הצילינדר בחשש כלשהו. הם רואים בזה סוג של בעיית ראייה מורכבת. בפועל מדובר בליקוי ראייה שהוא נפוץ מאוד וגם התיקון שלו

לכתבה המלאה
כלי נגישות