מה זה צילינדר?

מה זה צילינדר?
תוכן עניינים

רבים באוכלוסייה מתייחסים אל הצילינדר בחשש כלשהו. הם רואים בזה סוג של בעיית ראייה מורכבת. בפועל מדובר בליקוי ראייה שהוא נפוץ מאוד וגם התיקון שלו הוא קל ופשוט.

אז ברור שמדובר בבעיה לא באמת מסוכנת ולא ממש חמורה, במיוחד אם מתייחסים אליה כמו שצריך ומטפלים בה היטב.

אז מה זה בעצם צילנדר? איך מאבחנים אותה? מה הביטוי שלה בפועל ושאלת השאלות, איך מטפלים בה?

אופטיקה 109 כאן בשביל לעשות לכם סדר בכל הנושא הזה.

מה זה צילינדר?

האמת היא שצילינדר היא לא השם של הבעיה אלא שזהו כבר הפתרון. הבעיה מכונה אסטיגמציה. זוהי תופעה אשר בה ישנו ליקוי בעין שנוצר בעקבות קימור בלתי שווה של הקרנית או של העדשה התוך עינית.

מה זה עושה לראיה? בגדול הראיה שאנחנו נהנים ממנה מגיעה מקרני אור שנשברים בקרנית ועוברים דרך העדשה התוך עינית אל הרשתית. שם אמורה הדמות להתמקד בנקודה אחת על הרשתית. תמונה כזו היא ברורה וחדה. במקרה וישנו עוות בדרך, הרי שהקרניים לא יגיעו אל נקודה אחת על הרשתית אלא מדובר יהיה במוקד שיתקבל על שתי נקודות שונות במיקומים שונים. מה שלמעשה יגרום לתוצאה מעוותת ולתמונה מטושטשת. האסטיגמציה פוגעת הן בראייה לקרוב והן בראייה לרחוק.

נוכל להגדיר את זה במילים פשוטות יותר. אסטיגמציה היא למעשה תופעה אשר בה הקרנית שזה החלק השקוף של העין הוא במבנה אובלי ולא במבנה עגול. במצב כזה תהיה הופעה של שני מוקדים אשר אינם על רשתית העין. מה שיוביל לטשטוש בראייה.

מה גורם לתופעה?

אז מה בעצם גורם לכך שמתפתחת אסטיגמציה?

  • תורשה – יש מקרים רבים אשר בהם הסיבה להתפתחות האסטיגמציה היא תורשה. כלומר מתנה מאבא או אמא.
  • גיל – יש מקרים רבים אשר בהם בגיל מבוגר כאשר מתחילה להתפתח קטרקט, השלבים ההתחלתיים יכללו גם עיוותים בקרנית כשהאסטיגמציה יבוא לידי ביטוי.
  • מחלות עיניים – יש מחלות עיניים שונות שעשויות להשפיע על המבנה של הקרנית מה שיוביל בסופו של דבר להיווצרות אסטיגמציה.
  • פגיעות בעין – אדם שחווה טראומה כלשהי שפגעה בעיניו, כמו חבלה שנגרמה בעקבות תאונה מכל סוג, עלולה להותיר צלקת על הקרנית או על העדשה מה שיוביל לעיוות שלה ולאסטיגמציה.

ילדים וצילינדר

למעשה רבים מהילדים סובלים מהבעיה של צילינדר. לא תמיד אנחנו עולים על זה מיד פשוט בגלל שהילדים לא מתלוננים. הם לא מכירים מצב אחר של ראייה ועל כן הם לא יודעים מה הם בעצם מפסידים ומה חסר בשדה הראייה שלהם. בגלל שלעיתים עשויים להיגרם נזקים כמו התפתחות של עין עצלה והידרדרות במצב העיניים, חשוב שכל הורה יהיה ערני ויעקוב אחר מצב הראיה של הילד. לשם כך יש לבדוק את הילד אצל אופטומטריסט באופן שגרתי בגיל שנה, שלוש ושש על מנת להבטיח כי הראייה מתפתחת בצורה תקינה.

איך מתקנים צילינדר?

אדם הסובל מליקוי צילינדר בעין כלומר יש לו בעיה אסטיגמית הרי שהוא יצטרך משקפיים עם עדשות מיוחדות שיתקנו את הצילינדר. העדשה הזו אמורה להיות הפוכה מצורת האסטיגמציה וכך למעשה היא מנטרלת את העיוות הקיים בקרנית.

1. משקפיים

הפתרון הקלאסי והמקובל בדרך כלל לתיקון בעיית הצילינדר בעין אלו הם המשקפיים. כאמור בעזרת עדשה שהיא הופכית לצורת האסטיגמציה מתקנים את העיוות הקיים. לרוב אנשים הסובלים מצילינדר סובלים גם מבעיות ראייה נוספות. כך שבמרשם של המשקפיים כבר מוסיפים גם את המרשם של הצילינדר, ובאופן כזה הם מקבלים את המענה המלא לכל הבעיות שלהם בראייה.

יש מקרים אשר בהם יהיה צורך בעדשות מולטיפוקל על מנת לתקן בעיות של אסטיגמציה כדי להשיג ראייה ברורה ואיכותית לכל מרחק.

2. עדשות מגע

יש אנשים שלא רוצים להרכיב משקפיים מסיבות אסתטיות. יש גם כאלה שלא מרגישים בנוח עם המשקפיים או שמסגרת המשקפיים מפריעה להם בשדה הראייה. עבורם ישנו הפתרון של עדשות מגע. בעזרת עדשות מגע ניתן גם כן לתקן בעיות של עיוותי ראייה וצילינדר. כיום מתאימים את עדשות המגע. הן על פי המספר של העדשה והן על פי הזויות של הצילינדר. הפתרון בסופו של דבר יהיה מושלם.

3. ניתוח

ההליך הניתוחי מטפל למעשה באסטיגמציה על ידי ליטוש ושיוף של הקרנית מחדש בעזרת ניתוח לייזר ייעודי. במסגרת ההליך מסירים רקמות מהקרנית כאשר מדובר רק בשכבות הפנימיות של הקרני בלבד.

איך תדעו לחשוש לבעיה של צילינדר?

עין שסובלת מאסטיגמציה היא עין שקיימת בה כל הזמן פעילות. מרצדים בה פוקוסים שמנסים לקבל וליצור תמונה ברורה. הריצוד הזה גורם לתחושה של אי נוחות בעין כאשר מצב זה עשוי בהחלט להצביע על מצב של צילינדר. מעבר לכך האדם הסובל מצילינדר יתלונן גם על כאבים סביב העין, כאבי ראש שמתגברים בזמן מאמץ של העין כמו קריאה או עבודה מול מחשב. כך גם עשוי האדם לסבול מטשטוש בראייה גם אם הוא מרכיב משקפיים.

הטיפול הנכון באסטיגמציה

אז כבר מנינו את אפשרויות הטיפול באסטיגמציה. אך חשוב לציין כי לא תמיד תהיה המלצה לתקן את האסטיגמציה באמצעים כאלה או אחרים. אם תיוועצו באופטומטריסט מומחה. ייתכן והוא ימליץ רק על מעקב וביקורות חוזרות לאחר תקופה. כי יש מקרים אשר בהם הפגיעה בעדשה היא מזערית ממש ולא מומלץ להתחיל לטפל בה בשלב ההתחלתי.

בכל מקרה, תמיד חשוב לפנות אל איש מקצוע מומחה. על מנת שהוא ימליץ על צורת הטיפול הכי נכונה והכי מתאימה.

ההסתגלות למשקפיים

חשוב לדעת שההסתגלות למשקפיים עם תיקון לצילינדר היא לא תמיד כל כך קלה. לעיתים יארכו מספר ימים עד שהמרכיב המשקפיים יתרגל אליהם. חשוב לדעת את זה מראש. כדי לא להיבהל או להילחץ מחוסר הנוחות הראשונית בראייה.

צילינדר

אולי יעניין אותך לקרוא על:

אופטיקה 109
נכתב ע"י המומחים של אופטיקה 109, במטרה לתת לכם את המידע הנדרש. אם תמצאו טעות נשמח שתשתפו אותנו בעמוד צור קשר.
אהבתם? שתפו עם חברים
עוד בנושא צילינדר
אסטיגמטיזם - צילינדר בעין
מחלות עיניים
אסטיגמטיזם – צילינדר בעין

מעוניינים להבין מה זה צילינדר בעין (אסטיגמטיזם)? וכיצד זה יכול להשפיע על ראייתכם? לפניכם מאמר מקיף המסביר את התופעה, סימפטומים ומציע טיפולים יעילים… המשיכו לקרוא

לכתבה המלאה
צילינדר בעין אצל ילדים
צילינדר
צילינדר בעין אצל ילדים

צילינדר בעין אצל ילדים. זוהי תופעה שילדים סובלים ממנה. מה זה בעצם צילינדר? מהם התסמינים של הצילינדר? איך מאבחנים אותה? למה חשוב לאבחן אותה והכי

לכתבה המלאה
צילינדר בעין אחת
צילינדר
צילינדר בעין אחת

אחת השאלות שנשאלות הכי הרבה באופטיקה היא 'מה זה צילינדר'? אז אם אתם ירוקים בכל התחום הזה של משקפיים או שאתם סתם כך רוצים להרחיב

לכתבה המלאה
כלי נגישות