מסך מחשב בריא לעיניים? מה לא ידעתם

האם מסך מחשב בריא לעיניים? מה באמת הפתרון? ואלו תופעות לוואי נוספות לתסמונת ראיית מחשב? הכל במדריך הבא, המשיכו לקרוא
מסך מחשב בריא לעיניים
תוכן עניינים

העולם המודרני אשר בו אנחנו חיים מלאים במסכים. אנחנו לא עוברים את היום שלנו בלי שימוש ממושך במסכים. לרוב אנחנו מתחילים את היום שלנו עם מסך הטלפון, ממשיכים לעבודה שם אנחנו נחשפים למסכי המחשבים. בערב זהו מסך הטלוויזיה ובין לבין, המסכים הדיגיטליים שאנחנו פוגשים היום כמעט בכל מקום. בתחנות האוטובוס, בכבישים ובעצם איפה לא. אז האם מסך מחשב בריא לעיניים? המשיכו לקרוא.

המגמה הזו רק הולכת ומחריפה בשנים האחרונות כאשר תדירות השימוש בטלפון נעשתה גבוהה במיוחד עד שאנחנו מוצאים את עצמינו חשופים אליו משך שעות רבות במהלך היום וגם הלילה.

חשוב להבין כי הצפייה הממושכת הזו במסכים אינה טובה לעיניים. הניא לא טבעית עבורנו ומסיבה זו היא גם ממש מזיקה לבריאות העיניים. הסיבה לכך היא שהעין שלנו למעשה בנויה לראות עצמים מוחשיים ופיזיים. אדם שרואה כל הזמן מסכים מפוקסלים, מתקשה להתפקס אחר כך לאורך זמן מה שיוצר בעיות עיניים שונות ולא פשוטות.

אור כחול – עוד משהו שיכול להזיק לעין שלנו

מלבד העובדות שציינו לעיל, אין לשכוח כי המסכים מקרינים אלינו אור כחול. האור הכחול משותף לכל סוגי המכסים שאנחנו נחשפים אליהם במהלך היום.

מסך מחשב בריא לעיניים
אור כחול שנפלט ממסך מחשב

האור הכחול גורם להפרעות רבות בראייה שלנו ואף למצבינו הכללי. כך שמעבר לתופעה של יובש בעיניים הנגרם בעקבות חשיפה קבועה לאור כחול, יש גם את הפרעות בדפוסי השינה הטבעיים שלנו מה שגורר כמובן בעיות נוספות הנובעות מכך.

זה למעשה יוצר את הבעיה המוכרת – תסמונת ראיית מחשב – Computer Vision Syndrome.

זהו שילוב של חשיפה גבוהה לאור כחול קצר יחד עם קושי במיקוד העיניים.

הדבר בא לידי ביטוי בתחושה של תשישות, פגיעה בעיניים, ראייה מטושטשת, ראייה כפולה, תחושת צריבה בעיניים, עיניים אדומות, קושי בריכוז, ראייה לא מפוקסת במיוחד לאחר הרמת העיניים מהמסך.

לדעת עוד על עדשות חוסמות אור כחול »

תופעות לוואי נוספות לתסמונת ראיית מחשב

בטווח הארוך ישנם נזקים נוספים הנגרמים בעקבות שימוש ארוך טווח במסכים.

כך יהיו אנשים שעשויים לסבול מהחמרה של מצבי קוצר ראייה. אנחנו יודעים היום כי בשנים האחרונות הייתה וישנה עלייה תלולה במצבים של קוצר ראייה בקרב אנשים רבים בארץ ובעולם כאשר בהחלט ניתן לייחס זאת לשימוש התכוף שנעשה במסכים. ראיית מחשב מרגילה את העין שלא להתאמץ כפי שהיא אמורה לעשות זאת באופן טבעי מה שלמעשה מוביל באופן טבעי לחוסר מאמץ של העין ולניוון שלה.

על פי מחקרים שנערכו בארצות הברית עולה שכי יש גם מצבי פזילה שהתפתחו כתוצאה מראיית מחשב וחשיפה ממושכת מידי למסכים. הדבר שכיח בעיקר בקרב ילדים ובני נוער. ידוע היום כי האקדמיה האמריקאית הוציאה המלצה על פיה אין לחשוף כלל ילדים לפחות עד כגיל שנה וחצי למסכים וזאת בכדי למנוע מהם פגיות אפשרויות בהתפתחות הראייה והעיניים באופן כללי.

ציינו לעיל גם את הנושא של בפרעות שינה. חשיפה ממושכת למסכים מובילה להיווצרות הפרעות בדפוסי שינה וחוסר במלטונין אזר נובעים בעקבות החשיפה מהממושכת של העיניים לאור הכחול הקצר.

ומעבר לכך יכול להיווצר מצב של מחלות עיניים.

אז מה עושים?

אז מה באמת הפתרון? האם מסך מחשב בריא לעיניים? האם יש לנו מה לעשות עם כל הנתונים הללו שכתבנו עד כה? הרי שהשימוש במסכים רק הולך ועולה כל הזמן.

אז כאן חשוב להבין שיש בהחלט דרכים לשמור טוב יותר על העיניים שלנו ולהעניק להם הגנה עד כמה שהדבר אפשרי, אך זה יקרה רק אם תהיה לנו מודעות גבוהה לכך.

הפתרונות האפשריים:

  1. מצמוץ – כדי שהעין תשמור על הלחות הטבעית שלה ולא תתייבש בגלל שימוש יתר במסכים, חשוב למצמץ מידי פעם ולא להסתמך על המצמוץ הטבעי.
  2. הפסקות יזומות – לא להיות ברצף עם העיניים על המסך. חשוב להרים את המבט ולהסתכל אל האופק, להתבונן מהחלון ובאופן כללי לאפשר לעינן לראות עוד עצמים במרחקים שונים.
  3. תאורה מתאימה – חשוב שלא לעבוד בסביבה חשוכה אך גם לא בסביבה מוארת מידי. באופן כללי כאשר התאורה מותאמת הרי שתורגש בהחלט הקלה על העומס שאנחנו מטילים על העיניים.
  4. משקפיים מתאימות – יש אפשרות לרכוש משקפיים מיוחדות המתאימות לעבודה מול מחשב. מדובר בעדשות מיוחדות המסייעות לעיניים שלנו להתמקד. זה גם מונע את הניוון של העין, גם חוסמות את האור הכחול הקצר ולמעשה מאפשר שימוש נוח יותר ובלתי מזיק במסכים. למידע נוסף »
  5. מסך מחשב מותאם – יש אפשרות להשיג מסכי מחשב עם הגנה לעיניים מה שבהחלט תורם לראייה.

מחפשים משקפיים לעבודה מול מחשב? לחצו על הלינק.

משקפיים נגד אור כחול
שמרו על העיניים יש לכם רק 2 כאלה – אופטיקה 109

אולי יענייך אותך לקרוא:

אופטיקה 109
נכתב ע"י המומחים של אופטיקה 109, במטרה לתת לכם את המידע הנדרש. אם תמצאו טעות נשמח שתשתפו אותנו בעמוד צור קשר.
אהבתם? שתפו עם חברים
עוד בנושא בריאות העיניים
האם מיץ גזר טוב לעיניים
בריאות העיניים
כך תדעו האם מיץ גזר טוב לעיניים

מיץ גזר הוא משקה פופולרי שידוע בתכונותיו הבריאותיות. הוא עשיר בבטא קרוטן, שהוא חומר מזין שיכול להפוך לוויטמין A בגוף. ויטמין A חיוני לראייה טובה, אך האם מיץ גזר באמת יכול לשפר את הראייה? מחקרים מצאו כי שתיית מיץ גזר יכולה להפחית את הסיכון למחלות עיניים כגון ניוון מקולרי וגלאוקומה. עם זאת, חשוב להתייעץ עם רופא עיניים לפני שתיית מיץ גזר אם אתם סובלים מבעיות ראייה או אלרגיות.

לכתבה המלאה
כלי נגישות