איך לשמור על העיניים?

איך לשמור על העיניים?
תוכן עניינים

מי אינו מכיר את המשפט – "העיניים הן החלון לנשמה"?. בעיניו של האדם העומד מולנו אנחנו רואים מיהו בעצם. דרך העיניים אנחנו יכולים להעריך את רמת המשכל של האדם, את התחושות שהוא חש באותו רגע, האם הוא שמח, עצוב, כועס, מאוכזב או סתם משועמם. גם את מצב בריאותו של האדם אפשר לאבחן דרך העיניים שלו. אדם שמצב בריאותו ירוד גם תפקוד העיניים שלו לא יהיה טוב. אז איך לשמור על העיניים?

באופן כללי אדם שמקפיד על תזונה נכונה ועל פעילות גופנית באופן עקבי, העיניים שלו גם כן יתפקדו בצורה אופטימאלית. בפוסט זה אופטיקה 109 מסבירה לכם במספר עצות איך לשמור על העיניים שלכם.

מעבר לכך, יש להבין כי גם בלי קשר לכל מערכות הגוף, העיניים חייבות לקבל את הטיפול המתאים להן. כי אם העיניים נמצאות תחת מאמץ ממושך, הן עשויות להינזק. כי העיניים זקוקות למנוחה. מלבד זאת הן גם חייבות הגנה מפני קרינה כאשר נמצאים בחוץ.

איך לשמור על העיניים

אז איך שומרים על העיניים?

להלן שורה של עצות לשמירה נאותה על העיניים. אם רק תשימו לב אליהן ותשתדלו להקפיד על כל אחת מהן, תתרמו בכך הרבה מאוד הן מצד איכות הראיה והן מצד בריאות העין ומניעת מחלות או פגיעות שונות בהן.

1. חכמים בשמש

כולנו יודעים שהשמש לא ממש בריאה לעור שלנו, לראש ולפנים. על כן אנחנו מקפידים על חבישת כובע שמש ועל שימוש בקרם הגנה לעור. אך לא כולם יודעים שגם העיניים חייבות הגנה מפני השמש ממש כמו הראש והפנים כי גם הן חשופות לנזקים שונים בעקבות החשיפה לשמש. קרני השמש הינן מסוכנות מאוד והן אחראיות לשורה של מחלות עיניים כמו גם להיחלשות הראייה.

אנחנו חיים כאן בישראל שטופת השמש ועל כן משקפי השמש הן מוצר חובה שאי אפשר לוותר עליו. חשוב לבחור משקפי שמש איכותיים שיציעו את ההגנה הגבוהה ביותר.

2. תזונה בריאה לעיניים

תזונה נכונה ובריאה חשובה לכלל מערכות הגוף. אדם שמקפיד על תזונה בריאה יוכל למנוע בין היתר גם התפתחות של מחלות שונות כמו גלאוקומה או ניוון הרשתית.

המזונות היעילים שתורמים לבריאות העין מכילים בטא קרוטן, וויטמין E, לוטאין, אומגה 3 ועוד.

כך שפירות וירקות טריים, דגי ים, קטניות, אגוזים וכדומה, יתרמו רבות לבריאות העיניים.

3. נמנעים ממזונות שמזיקים לעיניים

מזון מזיק לעיניים זה מזון שעלול להזיק לנו באופן כללי למערכות שונות בגוף. הנזק שלהם לעיניים בא לידי ביטוי בהפרעה לנימי הדם ולכלי הדם בהעברת החמצן והדם לכיוון הרשתית.

המזונות המזיקים במיוחד הם –

  • מלח בכמויות גדולות – מזונות שמכילים הרבה נתרן (מלחים) כמו החטיפים השונים הרוויים במלח, נקניקים ושאר מאכלים תעשייתיים.
  • כולסטרול – מזונות שמכילים כולסטרול ברמות גבוהות מזיקים גם כן לגוף ולעיניים. כך שחמאה, בשרים מעובדים ושאר סלטים תעשייתיים מגבירים מאוד את הסיכון למחלות בניוון הרשתית.

אולי יעניין אותך לקרוא על: אוכל בריא לעיניים

4. עישון מזיק לבריאות ולעיניים

בנוסף לכל הנזקים שהעישון מותיר אחריו, יש גם את הפגיעה בעיניים. עישון משפיע על היובש בעיניים שיוביל בהמשך לקטרקט, לניוון רשתית ובמקרים חמורים יותר היובש יפגע גם בעצב הראייה.

5. פעילות גופנית

כולנו יודעים שפעילות גופנית תורמת לכל מערכות הגוף. מפתיע לגלות שגם העיניים נתרמות מהפעילות הגופנית. פעילות גופנית משפיעה על המרצת הדם והחמצן לכל תאי הגוף.

כך שהפעילות הגופנית משפרת את קצב זרימת הדם ואת החמצן גם אל הרשתית מה שמסייע במניעת מחלות עיניים. מעבר לכך פעילות גופנית היא בעצם מנוחה לעיניים שלא חייבות להתאמץ מידי בעת הפעילות מה שתורם תרומה משמעותית לעיניים.

6. עובדים בסביבת עבודה מותאמת

חשוב להתאים את התאורה בחדר העבודה על מנת לחסוך ולמנוע מאמץ מיותר של העיניים. אז כאן זה כמובן יהיה בהתאם לסוג העבודה.

אם אתם עובדים מול מחשב ונמצאים שעות רבות מול המסך. עליכם לשקול רכישת משקפיים מיוחדות לעבודה מול המחשב. מעבר לכך חשוב להעניק זמני הפסקה למאמץ של העיניים. כאשר בהם יאפשרו את המנוחה הדרושה לעיניים כי חשוב להרגיע את העיניים במהלך יום העבודה.

מעבר לכך יש לדאוג למיקום נכון ובטוח של המחשב. לא קרוב מידי ובזווית המדויקת והמתאימה לעיניים.

תמיד עדיף לעבוד מול מסך גדול כדי שלא יהיה צורך במאמץ רב מידי של העין.

7. שמירה על לחץ דם תקין

לחץ דם גבוה נחשב כרוצח השקט. הוא פוגע במערכות שונות בבריאות הגוף והוא גם עלול להזיק לעיניים ולרשתית. זאת בגלל שהוא מעוות את הזרימה של הדם והחמצן אל הרשתית. לשם כך חשוב להקפיד על צריכת מוצרי מזון בלי שומנים מיותרים ועם כמות גדולה של סידן. יחד עם שמירה על משקל גוף תקין ויציב וביצוע פעילות גופנית באופן עקבי, לחץ הדם יהיה יציב והעיניים תהיינה אף הן מוגנות מפני מחלות או נזקים שונים.

8. התאמה של משקפי קריאה

אם אתם זקוקים למשקפי קריאה, הקפידו על התאמה נכונה של המשקפיים עם שימת לב על איכות המשקפיים. אסור שמשקפי הקריאה יכבידו על העיניים.

9. העיניים חייבות מנוחה

מצמוץ של העיניים זה דבר חשוב ותורם לבריאותן. המצמוץ היא הדרך הטובה ביותר למנוחת העיניים. על כן כאשר אתם יושבים מול מחשב או שאתם קוראים זמן רב. עצרו מידי פעם, הפנו את המבט לצד ותנו לעיניים לנוח. כך גם בעת נהיגה, חשוב לעצור מידי פעם ולהעניק לעיניים את האפשרות להרפות ולהתרענן.

10. ביקורת קבועה אצל רופא העיניים

אדם שמרכיב משקפיים אמור לגשת מידי תקופה אל רופא העיניים. על מנת להיבדק ולוודא כי מרשם המשקפיים אכן תקין ומתאים. למעשה הביקורת אצל רופא העיניים חשובה לכולם. גם למי שלא מרכיב משקפיים או סובל מבעיה כלשהי בעיניים. כי רופא העיניים הוא האיש שיסייע במעקב אחר בריאות העין .תוך חיזוי מחלות עיניים ומניעה שלהן.

לסיכום…

שמירה על עיניים חזקות ובריאות זה לא דבר מובן מאליו, במיוחד בעידן הדיגיטלי שבו אנו חיים. וחשופים כל הזמן למסכי מחשב ולטלפונים, ראייה טובה תלויה בשמירה על בריאות העיניים שלנו בהקפדה. הכולל בדיקות עיניים שנתיות. באופן קבוע אצל רופא עיניים. ומשקפי מגן ואורח חיים בריא כללי.

אולי יעניין אותך לקרוא:

אופטיקה 109
נכתב ע"י המומחים של אופטיקה 109, במטרה לתת לכם את המידע הנדרש. אם תמצאו טעות נשמח שתשתפו אותנו בעמוד צור קשר.
אהבתם? שתפו עם חברים
עוד בנושא בריאות העיניים
האם מיץ גזר טוב לעיניים
בריאות העיניים
כך תדעו האם מיץ גזר טוב לעיניים

מיץ גזר הוא משקה פופולרי שידוע בתכונותיו הבריאותיות. הוא עשיר בבטא קרוטן, שהוא חומר מזין שיכול להפוך לוויטמין A בגוף. ויטמין A חיוני לראייה טובה, אך האם מיץ גזר באמת יכול לשפר את הראייה? מחקרים מצאו כי שתיית מיץ גזר יכולה להפחית את הסיכון למחלות עיניים כגון ניוון מקולרי וגלאוקומה. עם זאת, חשוב להתייעץ עם רופא עיניים לפני שתיית מיץ גזר אם אתם סובלים מבעיות ראייה או אלרגיות.

לכתבה המלאה
כלי נגישות