מדריך אינדקס עדשה

עדשות
תוכן עניינים

כל התחום הזה של אופטיקה מכיל הרבה מושגים והרבה מונחים שלא תמיד שווים לכל נפש. כלומר רבים לא מבינים את המשמעות של כל מושג. אז אנחנו כאן הבאנו לכם את המדריך אינדקס עדשה, כדי ללמוד מעט על כל הנושא הזה של אינדקס עדשה. מה זה אינדקס עדשה?  מהם ערכי האינדקס המקובלים? איך משפיעה רמת האינדקס על העדשה ומתי מומלץ לבחור עדשות באינדקס גבוה?

פה במדריך לאינדקס עדשה ננסה לענות על כל השאלות הללו כדי שלאחר שתקראו הכול תדעו טוב יותר על מה באמת מדובר. אל דאגה אופטיקה 109 הביאה לכם פה את המדריך לאינדקס עדשה.

כיצד נקבע עובי העדשה?

אחת השאלות המוכרות ביותר הנשאלות שוב ושוב בכל אופטיקה היא דווקא במה שנוגע לעובי של העדשה. הלקוחות רוצים לדעת האם העובי של העדשה יבלוט מחוץ למסגרת. אז זה בהחלט אחד הדברים המאוד מבאסים במשקפיים. אדם בוחר לו מסגרת מחמיאה ועדכנית אך העדשות הבולטות הורסות את כל המראה וההופעה שלו.

אז כאן במדריך לאינדקס עדשה. חשוב ללמוד איך בעצם קובעים את העובי של עדשות המשקפיים ואיך אפשר ליצור את אותן העדשות רק שהן תהיינה דקות יותר.

העובי של העדשה נקבע על פי המרשם, המרחק שבין האישונים, האינדקס הנבחר וכן על פי גודל המסגרת.

למעשה כל הפרמטרים הללו יחד משפיעים על העובי של העדשה. לא תמיד הכול ניתן לשינוי. כמו למשל המרחק שבין האישונים זה לא משהו שיש עליו שליטה. הדבר תלוי במרחק שקיים בין העיניים. כך גם המרשם אותו קבע האופטומטריסט הוא לא משהו שנוכל לשנות בכדי לעשות את העדשות דקות יותר. (בהמשך נסביר איך משפיע המרשם על העובי של העדשה).

אז כל מה שאפשר לשנות על מנת לקבל עדשה דקה יותר זה רק את רמת האינדקס.

מדריך אינדקס עדשה

המרשם וההשפעה שלו על עובי העדשה

בעדשות מינוס המבנה האופטי קובע שהן תהיינה עבות בצדדים לעומת עדשות פלוס שהן עבות יותר במרכז. ככל שהמרשם יהיה גבוה יותר כך תהיינה העדשות גבוהות בהתאם.

אז אם אתם הולכים על מסגרת משקפיים קטנה, תוכלו לרכוש עדשות שתהיינה בקוטר קטן יותר ואז הן תהיינה פחות עבות. במקרה של משקפיים מולטיפוקל כן מומלץ ללכת על מסגרת גדולה יחסית וזאת כדי לקבל אפקט מקסימלי של עדשות המולטיפוקל. כך אפשר יהיה לראות בצורה נוחה יותר לכל הכיוונים.

בחירה של מסגרת קטנה במשקפי מולטיפוקל לא יהיה ניצול מושלם של העדשות היקרות.

אינדקס עדשות משקפיים – איך הוא משפיע על העדשה?

כאמור הפרמטר המשמעותי שהוא משפיע במידה רבה על העובי של העדשה ועל קלות המשקל  שלה. זהו האינדקס. מהו האינדקס?

אינדקס עדשות זה למעשה סוג של יחידת מידה של עובי העדשה.

קיים סולם ערכים של אינדקס המתחיל ב – 1.5 וזה מגיע עד 1.74.

יש יצרנים שאצלם ישנו ייצור גם של אינדקס 1.76 והן עדשות דקות מאוד ויקרות מאוד.

עדשות האינדקס של 1.5 הן העדשות העבות ביותר. כל עוד שהמרשם הוא נמוך הרי שבאינדקס הזה של 1.5 הדבר כלל לא יהיה ניכר.

באופן כללי חשוב לציין. כי ככל שהמסגרת של המשקפיים תהיה עבה יותר. הרי שהמסגרת תבלע את העובי של העדשה.

אנשים שיש להם מרשמים גבוהים. כדאי שירכוש עדשות עם אינדקס גבוה. וזאת על מנת שהעדשות תהיינה דקות וקלות יותר.

עובי אינדקס             מתאים למספר  
מספר 0 עד 6מתאים לאינדקס 1.57 1.6 1.67 .174  
מספר 6 עד 8מתאים לאינדקס 1.67 .174  
מספר 8 עד 10מתאים לאינדקס .174  

איך ישפיע האינדקס על העדשות?

האינדקס כאמור מסמל את העובי של העדשה. יש הבדל בין עדשות שהם במרשם פלוס לעדשות שהם במרשם מינוס.

עדשות במרשם מינוס –

עדשות במרשם מינוס מיועדות למטרת ראייה מרחוק. אלו הן עדשות הראייה הרגילות. הן דקות במרכז וככל שמתרחקים מנקודת המרכז העדשה הופכת להיות עבה יותר.

לאור זאת ככל שמסגרת המשקפיים תהיה גדולה יותר, העדשה תהיה גדולה יותר. כך שהעובי בקצה יהיה בולט ומוחשי במידה משמעותית.

במקרה כזה חשוב יהיה לבחור עדשות באינדקס גבוה יותר. וזאת על מנת להימנע מפגם אסתטי.

עדשות במרשם פלוס –

העדשות במרשם פלוס הן הפוכות מעדשות המינוס. מרכז העדשה הוא החלק העבה וככל שמתרחקים ממנו לצדדים העדשה נעשית דקה יותר. אז ברור שמצד אחד יש רצון לקבל עדשה דקה יותר. כדי להוריד מהכובד של ה'זכוכית מגדלת'. מצד שני אי אפשר להתעלם מכך שככל שהעדשה תהיה דקה יותר. הרי שהקצוות שלה תהיינה דקיקות ממש מה שעשוי ליצור בעייתיות במסגור של העדשה בתוך המסגרת. לא כל מסגרת תוכל להחזיק עדשה שהיא דקה מידי מסביב.

מתי חשוב לבחור עדשות באינדקס גבוה? – היתרונות והחסרונות

ישנם שני פרמטרים עיקריים אשר בהם אתם אמורים להתחשב כאשר אתם באים לבחור את האינדקס של העדשות.

  1. גובה המרשם – עדשות באינדקס נמוך מתאים לעדשות במספרים של עד 2:00 – 3:00. מעל למספרים אלו העובי של העדשה תהיה מוחשית יותר. ועל כן ברוב המקרים תהיה המלצה ללכת על אינדקס גבוה יותר כדי לקבל עדשות דקות יותר.
  2. סוג המסגרת – כפי שכבר ציינו, לא כל מסגרת מבליטה את עובי העדשה. אם אתם הולכים על מסגרת פלסטיק עבה. לא בטוח שתצטרכו לשדרג לאינדקס גבוה יותר. משום שהמסגרת הסלחנית תסייע לכם להסתיר את העובי הבולט. מנגד במסגרת מתכת עדינה או במסגרת רימלס שזוהי 'מסגרת בלי מסגרת', הרי שבמקרה כזה חשוב שהעדשה תהיה דקה יותר וכמובן גם פחות בולטת.

היתרון שבעדשות דקות

  • אסתטיקה – עדשות דקות באינדקס גבוה שומרות על המראה הטבעי של העיניים. הן לא מגדילות ולא מקטינות אותן באופן משמעותי. העדשה לא בולטת מחוץ למסגרת וכאשר מסתכלים מהצד לא רואים אותה מבצבצת. זאת למעט במקרים אשר בהם העדשה היא במספר גבוה ממש.
  • משקל – משקפיים עם עדשות עבות הן משקפיים כבדות. זה בא לידי ביטוי בנוחות של המשקפיים, בלחץ שלהם על גשר האף כמו גם על כאבי הראש והעייפות הנלווים למשקפיים הללו.
  • מסגרות חצי או מסגרות ברגים – במסגרות משקפיים מסוימות בהם אין מסגרת מלאה מסביב לעדשות יש לחרוץ מסביב לעדשה כדי להחזיק את העדשה בחוט ניילון. התהליך הזה לא מתאים לעדשה עבה. היות והעדשה גם תבלוט יותר בצדדים וגם היא עלולה להישבר בתהליך החריצה.

לחצו כאן לראות את הדגמים של משקפי הראייה

מתי חשוב לבחור עדשות עם אינדקס גבוה?

אז השאלה היא אם עדשות באינדקס גבוה הן דבר כל כך טוב, למה שלא נעשה את זה בכל העדשות? התשובה היא שזה למעשה עניין כלכלי בסופו של דבר. ככל שהאינדקס יהיה גבוה יותר. המחיר של העדשות יהיה גבוה יותר.

יש לכם שאלה? לחצו כאן צרו קשר

בכל מקרה ישנם המצבים בהם מומלץ שלא לוותר על אינדקס גבוה.

  1. כאשר רוכשים משקפי רימלס שהם משקפיים בלי מסגרת, או אז הרכבת העדשות נעשית על ידי קידוח של העדשה מה שמחייב בחירה של עדשות עם אינדקס גבוה.
  2. כאשר המספר הוא גבוה – עדשות עם אינדקס גבוה תהיינה דקות וקלות יותר במידה משמעותית.
  3. מסגרת דקה – כאשר מדובר במסגרת משקפיים דקה, האינדקס הגבוה ימנע את ההבלטה שלהם החוצה.

אולי יעניין אותך לקרוא:

אופטיקה 109
נכתב ע"י המומחים של אופטיקה 109, במטרה לתת לכם את המידע הנדרש. אם תמצאו טעות נשמח שתשתפו אותנו בעמוד צור קשר.
אהבתם? שתפו עם חברים
עוד בנושא עדשות ומשקפיים
משקפי שמש
אופנה
איך לשלב משקפי שמש בסטייל היומיומי שלך: טיפים והמלצות

משקפי שמש הם פריט אופנתי שיכול לשדרג כל הופעה. בנוסף להיותם אביזר להגנה על העיניים מפני קרני השמש, בין אם אתם בדרך לעבודה, בטיול בסוף שבוע או במסיבה עם חברים, המדריך הזה יציג לכם טיפים והמלצות לשילוב משקפי שמש בסטייל היומיומי.

לכתבה המלאה
עדשות מגע חודשיות
עדשות ומשקפיים
מה עדיף עדשות מגע חודשיות או עדשות יומיות?

עם התקדמות הטכנולוגיה בתחום האופטיקה והראייה, עדשות מגע הפכו לאחת האפשרויות המועדפות ביותר לשיפור הראייה. בין האופציות השונות, עדשות מגע חודשיות ויומיות הן שתי הבחירות העיקריות עבור משתמשים רבים. אך מה ביניהן עדיף? מאמר זה יציג השוואה בין שני סוגי העדשות, כדי לעזור לכם להחליט איזה סוג עדשות הוא המתאים ביותר עבורכם.

לכתבה המלאה
עדשות צבע לפורים
עדשות ומשקפיים
איך להשיג מראה דרמטי עם עדשות צבע לפורים?

כל מה שאתם צריכים לדעת על שימוש בעדשות צבע לקראת פורים. איך לבחור את הצבע המתאים לכם? איך לשלבם באופן הטוב ביותר בלוק התחפושת? ואיך להשתמש בהם באופן בטוח? הוספנו גם שאלות הנפוצות שיכולות לעלות בעת השימוש בעדשות צבע. המשיכו לקרוא »

לכתבה המלאה
עדשות צבע
עדשות ומשקפיים
עדשות צבע – 10 שאלות ותשובות נפוצות

במאמר זה אנו מסקרים את עולם העדשות הצבעוניות, מתוך מטרה להכיר טוב יותר את האופציות השונות הקיימות בשוק ולתת מענה לשאלות הנפוצות בנושא. הסברנו על בטיחות השימוש בעדשות, איך לבחור את הצבע המתאים ביותר לך, השפעת העדשות על הראייה, טיפול ותחזוקה נכונה של העדשות, ועוד. המטרה היא להקנות ידע רחב יותר לקוראים שמתעניינים בעדשות צבע, ולהפוך את הבחירה והשימוש בהן לקל ובטוח יותר.

לכתבה המלאה
כלי נגישות