פטוזיס – צניחת עפעף

צניחת עפעף
תוכן עניינים

פטוזיס – צניחת עפעף, זהו מצב אשר בו העפעף העליון נופל והוא מכסה באופן חלקי את האישון. מצב כזה עשוי לגרום להפרעה בשדה הראייה העליון. יש מקרים מורכבים יותר אשר בהם נוצרת חסימה בציר הראייה. מצב כזה עשוי להתרחש בכל גיל. אנחנו מוצאים את הבעיה גם בקרב ילדים וגם בקרב מבוגרים כאשר ברוב המקרים הדרך לפתרון הבעיה זהו ניתוח. הניתוח מועיל הן לשיפור הראייה והן לשיפור המראה האסתטי.

אופטקה – 109, רשת המשקפיים בפריסה ארצית, בפוסט זה נסביר לכם איך מזהים פטוזיס, וכיצד מטפלים בבעיה.

למציאת הסניף הקרוב ביותר לביתכם לחצו כאן

איך נזהה פטוזיס?

התסמינים העיקריים של הבעיה –

אנשים הסובלים מהבעיה עשויים לסבול מהתסמינים הבאים:

1. צניחת העפעף.

2. קפל בעפעף שהוא אסימטרי.

3. אצל ילדים יתלווה לתופעה גם תנועה של הטיית הראש, הרמת הסנטר או הרמת המצח והגבה. (כי הם מנסים להיטיב את מצב הראיה של העין המכוסה חלקית)

4. בעיות ראייה.

איך מטפלים בפטוזיס?

ברוב המקרים הטיפול המוצע הוא ניתוח. מדובר בניתוח שאורך כשעה כאשר במהלך הניתוח משחזרים את המנח הנכון של העפעף. ניתוח כזה אצל ילדים נעשה בהרדמה מלאה אך אצל מבוגרים מסתפקים בהרדמה מקומית, זאת כדי לאפשר את השחזור המדויק של העפעף.

במהלך הניתוח מבצעים חיתוך וקיצור של השריר והגיד המרימים את העפעף. מחברים אותם בתפרים מתחת לעור. התפרים החיצוניים נשארים למשך כשבוע ולאחר מכן מסירים אותם.

יש מקרים בהם החיבור יהיה לשריר המצח.

למה זה קורה?

יש הבדל כמובן מבחינת הגורמים לבעיה בין ילדים הסובלים מצניחת עפעף מולדת (congenital ptosis) לבין צניחת עפעף נרכשת במבוגרים (involutional ptosis).

פטוזיס מולד

  • צניחת עפעף מולדת מתרחשת בעקבות בעיה בהתפתחות של שריר העין שאחראי על העפעף העליון ועל תפקודו. כאשר ישנה בעיה כזו תהיה גם תניחה של העפעף וגם אסימטריות בין קפל העפעף.
  • במצב של פטוזיס מולד ייתכנו גורמים נוספים שמובילות לבעיה. כמו מחלות שריר ססטמיות שזהו הביטוי שלה או גידולים באזור העפעף או מחלות אחרות. מסבה זו כאשר מאבחנים פטוזיס מולד מבצעים בדיקות שונות כדי לבדוק האם הפטוזיס הוא ביטוי למחלה כלשהי.
  • חשוב לציין כי בפטוזיס מולד עשויה להתפתח עם הזמן בעיה שך עין עצלה. במצב כזה עין אחת רואה טוב יותר מהשנייה בלי אפשרות לתקן את הבעיה. ילדים הסובלים מצניחת עפעף עשויים אף לפתח אסטיגמציה שזהו שינוי הצורה הקמורה של הקרנית. ולפתח פזילה בעקבות כך.

פטוזיס נרכש

הבעיה נגרמת בעקבות התנתקות של שריר הלווטר מהעפעף. כך שהעפעף פשוט תונח. הסיבות לכך הן –

  • ניוון – הגיל מוביל להתרופפות של חיבור הגיד לשריר המרים את העפעף אל העפעף.
  • טראומה של הגיד – אחרי ניתוח בעיניים או בעקבות שימוש ארוך בעדשות מגע ולעיתים בעקבות מכה באזור העין עשויה העפעף לצנוח.
  • בעיה נוירולוגית – אדם שעבר אירוע מוחי או סובל מבעיות נוירולוגיות שונות עשוי לפתח פטוזיס.
  • מחלות שונות – אנשים הסובלים מגידולים או מחלות מסוגים שונים שעלולים לפגוע גם בעפעף ולגרום לפטוזיס.

אופטיקה 109 מציעה שירותי בדיקת ראייה על ידי אנשי מקצוע מומחים ומאפשרת לכם בחירה של משקפיים מהדגמים שבאתר. למבחר דגמים של משקפי הראייה בקרו בחנות שלנו.

אופטיקה 109 מברכת אתכם בעיניים בריאות, בראייה תקינה ובריאות טובה תמיד!

מאמר זה אינו תחליף לייעוץ רפואי. יש לכם שאלות? השאירו פרטים כאן ונציג יחזור אליכם.

אולי יעניין אותך לקרוא על:

אופטיקה 109
נכתב ע"י המומחים של אופטיקה 109, במטרה לתת לכם את המידע הנדרש. אם תמצאו טעות נשמח שתשתפו אותנו בעמוד צור קשר.
אהבתם? שתפו עם חברים
עוד בנושא מחלות עיניים
זיהומים בקרנית
מחלות עיניים
כל המידע על זיהומים בקרנית – איך לזהות, לטפל ולמנוע

במאמר זה, נעיין בהגדרה ובסימפטומים של זיהומים בקרנית, נבחן את הגורמים שעשויים להביא להם ונציע אסטרטגיות טיפול ומניעה. המידע הניתן במאמר זה מיועד לספק לכם ידע רחב יותר בנושא זיהומים בקרנית העין למידע נוסף המשיכו לקרוא,

לכתבה המלאה
אלרגיה בעיניים
מחלות עיניים
הגורמים לאלרגיה בעיניים וכיצד לטפל

במאמר זה נעסוק באלרגיה בעיניים, נספק הבנה על מהות התופעה והגורמים השונים שיכולים לגרום לה. נדון באופציות טיפול, החל מתרופות ועד לטיפולים משלימים. המאמר מציע כלים מעשיים לטיפול באלרגיה וממליץ על ייעוץ רפואי מקצועי לטיפול המיטבי.

לכתבה המלאה
דלקות עיניים
מחלות עיניים
איך לזהות דלקות עיניים? ואיך לטפל ולמנוע

דלקת עיניים היא בעיה נפוצה הניתנת לטיפול, אך יכולה לגרום לחוסר נוחות רב. במאמר זה אנו עוסקים בגורמים השונים הגורמים לדלקת עיניים. נציין את הסימפטומים הנפוצים של המצב ואת אפשרויות הטיפול הקיימות. כמו כן, המאמר נוגע באמצעים למניעה ובדרכים להתמודד עם התסמין. המלצה על ייעוץ רפואי מקצועי, כדי לקבוע את הטיפול הנכון ולשפר את התוצאות.

לכתבה המלאה
אסטיגמטיזם - צילינדר בעין
מחלות עיניים
אסטיגמטיזם – צילינדר בעין

מעוניינים להבין מה זה צילינדר בעין (אסטיגמטיזם)? וכיצד זה יכול להשפיע על ראייתכם? לפניכם מאמר מקיף המסביר את התופעה, סימפטומים ומציע טיפולים יעילים… המשיכו לקרוא

לכתבה המלאה
כלי נגישות