משקפיים נגד אור כחול – למה צריך להרכיב?

משקפיים נגד אור כחול
תוכן עניינים

היום בעידן הדיגיטלי רבים רוכשים משקפיים נגד אור כחול, המגנים על העיניים מפני קרינת המסכים. המושג אור כחול מתייחס לטווח של גלי אור יותר מ- 380 ננומטר. אור כחול הוא למעשה קרינה כפי שיש בכל גל אור אחר אולם הוא אחד המסוכנים לעיניים משום שהוא יחסית קצר ולכן עלול לפגוע משמעותית ברשתית העין ובמקרים קיצוניים אף לגרום לניוון ועיוורון.

אור כחול מפזר את האור הנקלט בתוך הרשתית, וזה גורם לעין להתאמץ ולהתעייף מהר. זה מה שעלול לקרות לאנשים שמביטים במסכים מכל סוג החל מהפלאפון ועד מחשבים וטאבלט והיום בעידן הדיגיטלי, אין מישהו שלא מביט לפחות באחד מהמסכים האלה שעות ארוכות. המסכים פולטים אור כחול רב וגם לנורות הפלורסנט יש פליטה כזו. האור הכחול מגיע מהשמש ומקושר אצל בני האדם לאור יום, לשעות הערות. חשיפה ממושכת בעיקר בערב או בלילה לאור כחול, עלולה לגרום לקשיי הירדמות.

חשוב לבחור משקפיים נגד אור כחול בחנות אופטיקה המתמחה בסוג משקפיים שכזה.

איזה נזק גורם אור כחול לעיניים?

העין היא אחד האיברים המזדקנים מהר בגוף. היא רגישה מאוד ומאפשרת לנו לראות היטב גם בחשיכה. רגישות זו שמהווה יתרון מצד אחד, עלולה להפוך לחיסרון במקרה אחר. חשיפה מרובה של תאי העין לקרינה כחולה עלולה לגרום נזק בלתי הפיך.

האור המגיע לעין, נחלק לשתיים: האור הבלתי נראה והאור הנראה. הנראה הנו כל מה שאנו רואים, כל הצבעים שאני קולטים במשך היום. האור הבלתי-נראה הוא אור אולטרא-סגול (UV) והאינפרה אדום אשר להם יש השפעה מזיקה על העיניים שלנו ובעיקר בחשיפה ממושכת כמו למשל קטרקט או מחלות עיניים שונות.

הצבע הסגול-כחול מה שנקרא אור כחול, הוא בעל אורך גל קצר ולכן כל כך מסוכן ומזיק לעיניים. לקרינה זו אנרגיה יותר גבוהה של קרינה ולעתים הוא אף נקרא "קרינה כחולה". יש רק דבר אחד שיכול להגן על עיניכם מפניה: משקפיים נגד אור כחול.

קרינה אולטרה סגולה- סכנה לעיניים!

אחת הסיבות המרכזיות לפגיעה בעיניים היא קרינה אולטרה סגולה (UV) של אור השמש. קרינה זו נמנית על האור הבלתי נראה והיא נמצאת כפי הנראה בין קרני הרנטגן לאור שאנו רואים בטווח של עד 300 ננומטר. לקריץ UV יש כמה סוגי משנה: קרינת UV רחוקה- UV בריק, קרינת UVC אך אלה חשוב לומר, לא חודרות את מעטפת קרום כדור הארץ ונמצאות באטמוספירה. לקרינת UVB ו- UVA יש השפעות מזיקות על גוף האדם וכידוע הם גורמים להזדקנות של העור ועד לסרטן עור. קרינות אלה אינן פוסחות על העיניים וחשיפה ממושכת לשני סוגים אלה עלולים כאמור לגרום לקטרקט ולכן אנשים נוהגים היום לרכיב משקפי שמש עם חוסם קרינה שמוגדר לרוב כסימן-UV400.

קרינת השמש אם כך, היא אכן האויב המשמעותי של העיניים אולם היום בעידן הדיגיטלי בו אנשים משתמשים באופן מוגבר במסכים כמו: טלוויזיה, מחשבים, טאבלטים, ניידים ועוד, הם נחשפים לקרינת HEV שהנה ראשי תיבות של המושג: High-Energy Visible Light שבעברית פירושו אור רב אנרגיה לעין. היום כבר הוחלף הביטוי הזה במושג אור כחול משום שיש לו אורכי גל שמייצרים גוון סגול-כחול.

משקפיים נגד אור כחול הן היום חובה לכל מי שרוצה להגן על עיניו מפני קרינה סגולה-כחולה.

מהן עדשות משקפיים נגד אור כחול?

עדשות משקפיים נגד אור כחול למחשב, מיוצרות בגוון צהבהב , שהוא הצבע המנוגד לכחול כמו שתמיד למדנו. הוא מצליח לסנן ולהגביל את הכחול שחודר דרכן. אומנם הצבע הצהבהב מן הסתם ישנה גם את הצבעים כולם דרך העדשות הללו, ולעתים צריך להתרגל, אבל היתרונות לעיניים כל כך גדולים ואם יש לכם מקצוע בו אתם נדרשים לבחור צבעים, אתם בוודאי כבר תדעו להסיר את המשקפיים נגד אור כחול לפני שאתם בוחרים אותם.

המסנן של האור הכחול יכול להיות כצפוי המותאם לכל עדשה, או באופן מובנה לעדשות. ההבדל הוא במחיר אבל גם בנראות. עדשה צהובה כולה או רק מעטפת של ציפוי צהבהב יעילות במידה שווה נגד קרינה של אור כחול.

אם עבודתכם מחייבת אתכם לשבת שעות ארוכות מול מסך המחשב, ואתם לא יכולים לצמצם אותן, חשוב לשקול להצטייד במשקפיים נגד אור כחול. כאמור – הן אוספות את הקרניים וממקדות אותן. מונעות את פיזורן על הרשתית ומגנות על העיניים.

אופטיקה 109
נכתב ע"י המומחים של אופטיקה 109, במטרה לתת לכם את המידע הנדרש. אם תמצאו טעות נשמח שתשתפו אותנו בעמוד צור קשר.
אהבתם? שתפו עם חברים
עוד בנושא בריאות העיניים, עדשות ומשקפיים
משקפי שמש
אופנה
איך לשלב משקפי שמש בסטייל היומיומי שלך: טיפים והמלצות

משקפי שמש הם פריט אופנתי שיכול לשדרג כל הופעה. בנוסף להיותם אביזר להגנה על העיניים מפני קרני השמש, בין אם אתם בדרך לעבודה, בטיול בסוף שבוע או במסיבה עם חברים, המדריך הזה יציג לכם טיפים והמלצות לשילוב משקפי שמש בסטייל היומיומי.

לכתבה המלאה
עדשות מגע חודשיות
עדשות ומשקפיים
מה עדיף עדשות מגע חודשיות או עדשות יומיות?

עם התקדמות הטכנולוגיה בתחום האופטיקה והראייה, עדשות מגע הפכו לאחת האפשרויות המועדפות ביותר לשיפור הראייה. בין האופציות השונות, עדשות מגע חודשיות ויומיות הן שתי הבחירות העיקריות עבור משתמשים רבים. אך מה ביניהן עדיף? מאמר זה יציג השוואה בין שני סוגי העדשות, כדי לעזור לכם להחליט איזה סוג עדשות הוא המתאים ביותר עבורכם.

לכתבה המלאה
עדשות צבע לפורים
עדשות ומשקפיים
איך להשיג מראה דרמטי עם עדשות צבע לפורים?

כל מה שאתם צריכים לדעת על שימוש בעדשות צבע לקראת פורים. איך לבחור את הצבע המתאים לכם? איך לשלבם באופן הטוב ביותר בלוק התחפושת? ואיך להשתמש בהם באופן בטוח? הוספנו גם שאלות הנפוצות שיכולות לעלות בעת השימוש בעדשות צבע. המשיכו לקרוא »

לכתבה המלאה
כלי נגישות