עיוורון צבעים – הפרעה בראיית צבעים

עיוורון צבעים זהו דבר תורשתי. עם זאת מדובר בתופעה שעשויה להתרחש בעקבות פגיעות כלשהם ברשתית, בעצב הראייה או אפילו במוח. המשיכו לקרוא...
הפרעה בראיית צבעים
תוכן עניינים

עיוורון צבעים היא תופעה בה הראייה של האדם מוגבלת מבחינת האבחנה בין צבעים שונים. יש טווח רחב בתוך המגבלה הזו כאשר יש מי שיסבול מעיוורון צבעים חלקי בעוד אחרים יסבלו מחוסר יכולת מוחלטת להבחין בין צבעים שונים. יש מי שהדבר יפגע רק בעינו האחת ויש מי שיסבול מהתופעה בשתי עיניו.

למעשה רוב רובם מהאנשים הסובלים מעיוורון צבעים, סובלים רק מעיוורון חלקי כאשר הם מתקשים להבחין בין צבעים מסוימים כאשר הם בתוך תערובת מסוימת.

אנשים שסובלים מעיוורון צבעים מוחלט יראו לרוב רק את גווני האפור כאשר האבחנה שלהם תהיה רק במידות הכהות של הצבעים.

הגורמים לעיוורון צבעים

  • תורשה – זהו עיוורון צבעים גנטי אשר הסוג הנפוץ ביותר הוא הדלטוניזם. לרוב הוא יפריע באבחנה בין ירוק ואדום. הפרעה זו נפוצה באחוזים ניכרים – כ – 7.5% בעם היהודי.
  • פגיעה בעצב הראייה – דלקת בעצב הראייה שנגרמת מפגיעה במעטפת העצב, עשויה להתרחש על ידי וירוס או מחלה אחרת. היא משבשת את המעבר התקין של האותות המגיעים מהרשתית ועוברים אל המוח. זה משפיע על אבחון צבעים תקין.
  • בעיה ברשתית – בעיה ברשתית עלולה להיגרם בעקבות כוויה משימוש בחומר כימי, משימוש באור אולטרה סגול או כתוצאה מחבלה כלשהי. תפקידה של הרשתית היא להעביר למוח את הדמות שהיא קלטה כאשר התאים שאמורים להעביר את המידע פגועים, הרי שאבחנת הצבע שתתקבל תהיה מוגבלת.
  • פגיעה ברקמות המוח – מעוותת וגורמת לעיוורון צבעים.

האם יש טיפול לבעיה של עיוורון צבעים?

אם עיוורון הצבעים נובעת מבעיה תורשתית, אין דרך לפתור אותה ולרפא את האדם הלוקה בו. במקרים אשר בהם מדובר בדלקת שהיא בעצב הראייה, הרי שהטיפול הנכון בדלקת עשויה לשפר את המצב כאשר במקרים רבים עם חלוף הדלקת העיוורון ייעלם אף הוא. זו הסיבה שבכל מצב כזה של שינוי בראייה, יש לדאוג לאבחון מהיר ולטיפול הולם בהתאם לבעיה.

חשוב לדעת כי יש דרכים שונות המסייעות לשפר את האבחנה בין הצבעים באמצעות שימוש בעדשות שונות כמו פילטרים צבעוניים.

איך מאבחנים עיוורון צבעים?

אבחון של עיוורון צבעים נעשה על ידי האדם עצמו שמבחין כי בשונה מהאנשים סביבו הוא לא מבדיל ולא מבחין בין גוונים שונים. לעיתים הוא יראה את הגוונים אך באופן מוחלש כאשר יהיה הבדל בין ראייה בעין אחת לעומת העין השנייה.

כאשר מדובר בדלקת בעצב הראייה, האדם עשוי לסבול מהפרעה בשדה הראייה, מטשטוש או עיוורון צבעים, מתגובת אישונים לא סדירה כל אלו אמורים לאותת על דלקת מה שמחייב פנייה מיידית אל רופא העיניים.

הבדיקות לאבחון הבעיה כוללות בדיקות הדמיה כמו CT ו – MRI.

מלבד זאת יערוך הרופא מבחן של מיון צבעים, מבחן Ishihara זהו מבחן שדורש איתור מספרים המורכבים מנקודות בצבעים שונים.

העתקת סדרות בצבעים מתוך דגם, מבחן ע"ש FARNSWORTH שכולל סידור של 99 פקקים צבעוניים בגוונים שונים וכן הלאה.

אופטיקה 109 מציעה שירותי בדיקת ראייה כמו כן בחירת משקפיים מהדגמים שבאתר.

אופטיקה 109 מברכת אתכם בבריאות טובה ואיתנה!

מאמר זה אינו תחליף לייעוץ רפואי

אולי יעניין אתכם לדעת עוד על משקפי ראייה.

אופטיקה 109
נכתב ע"י המומחים של אופטיקה 109, במטרה לתת לכם את המידע הנדרש. אם תמצאו טעות נשמח שתשתפו אותנו בעמוד צור קשר.
אהבתם? שתפו עם חברים
עוד בנושא מחלות עיניים
זיהומים בקרנית
מחלות עיניים
כל המידע על זיהומים בקרנית – איך לזהות, לטפל ולמנוע

במאמר זה, נעיין בהגדרה ובסימפטומים של זיהומים בקרנית, נבחן את הגורמים שעשויים להביא להם ונציע אסטרטגיות טיפול ומניעה. המידע הניתן במאמר זה מיועד לספק לכם ידע רחב יותר בנושא זיהומים בקרנית העין למידע נוסף המשיכו לקרוא,

לכתבה המלאה
אלרגיה בעיניים
מחלות עיניים
הגורמים לאלרגיה בעיניים וכיצד לטפל

במאמר זה נעסוק באלרגיה בעיניים, נספק הבנה על מהות התופעה והגורמים השונים שיכולים לגרום לה. נדון באופציות טיפול, החל מתרופות ועד לטיפולים משלימים. המאמר מציע כלים מעשיים לטיפול באלרגיה וממליץ על ייעוץ רפואי מקצועי לטיפול המיטבי.

לכתבה המלאה
דלקות עיניים
מחלות עיניים
איך לזהות דלקות עיניים? ואיך לטפל ולמנוע

דלקת עיניים היא בעיה נפוצה הניתנת לטיפול, אך יכולה לגרום לחוסר נוחות רב. במאמר זה אנו עוסקים בגורמים השונים הגורמים לדלקת עיניים. נציין את הסימפטומים הנפוצים של המצב ואת אפשרויות הטיפול הקיימות. כמו כן, המאמר נוגע באמצעים למניעה ובדרכים להתמודד עם התסמין. המלצה על ייעוץ רפואי מקצועי, כדי לקבוע את הטיפול הנכון ולשפר את התוצאות.

לכתבה המלאה
אסטיגמטיזם - צילינדר בעין
מחלות עיניים
אסטיגמטיזם – צילינדר בעין

מעוניינים להבין מה זה צילינדר בעין (אסטיגמטיזם)? וכיצד זה יכול להשפיע על ראייתכם? לפניכם מאמר מקיף המסביר את התופעה, סימפטומים ומציע טיפולים יעילים… המשיכו לקרוא

לכתבה המלאה
כלי נגישות