איך מתבצעת בדיקת ראיה שגרתית?

בדיקת ראייה שגרתית היא תהליך בו מתבצעת בדיקה מקיפה של היכולת הקוגניטיבית והפיזיולוגית של העין והמערכת הראיתית של האדם. הבדיקה מבוצעת על ידי מומחה עיניים, כמו אופטומטריסט או רופא עיניים.
איך מתבצעת בדיקת ראיה שגרתית?
תוכן עניינים

בדיקות עיניים תקופתיות חשובות מאוד כיוון שהן יכולות לאתר בעיות עיניים בשלבים המוקדמים, לאבחן מחלות ולטפל בהן ביעילות ובמהירות. בדיקות עיניים שגרתיות מאפשרות גילוי מוקדם של מחלות עיניים כמו גלאוקומה, רטינופתיה סוכרתית וניוון מקולרי שלרוב אינן מאופיינות בתסמינים מובהקים בשלבי ההתפתחות הראשונים, לפני שהן גורמות נזק בלתי הפיך לראיה; בדיקות שגרתיות נחוצות לעדכון מרשם של מטופלים שמרכיבים משקפיים או עדשות מגע. מצב הראיה שלנו משתנה כל הזמן, ובדיקות עיניים סדירות שמעדכנות את המרשם בקביעות, מקילות את הראיה ומפחיתות את המאמץ של שרירי העיניים; בדיקות ראיה שגרתיות עשויות לאתר שאינן בהכרח קשורות לראיה כמו לחץ דם גבוה, סוכרת וסוגים מסוימים של סרטן; בדיקות עיניים שגרתיות מגינות על בריאות העיניים ומונעות אובדן ראיה. איתור מוקדם של בעיות עיניים וטיפול בהן עוזר לנו לשמור על הראיה וליהנות מבריאות עיניים טובה במשך שנים רבות. מומלץ לעבור בדיקת עיניים מקיפה מדי שנתיים או בתדירות גבוהה אם יש היסטוריה משפחתית של בעיות עיניים או מצבים בריאותיים אחרים שמגבירים את הסיכון למחלת עיניים. צריכים לעבור בדיקת עיניים שגרתית? הינה כל מה שאתם צריכים לדעת על תהליך הבדיקה

מה כוללת בדיקת עיניים שגרתית?

בדיקת עיניים שגרתית כוללת כמה שלבים בסיסיים.

  1. תשאול – רופא העיניים או האופטומטריסט ישאל אתכם על ההיסטוריה הרפואית שלכם, על בעיות עיניים קודמות, על תרופות בשימוש קבוע ועל היסטוריה משפחתית של מחלות עיניים. לאחר מכן הוא יעטה כפפות ניטריל, יכין את הציוד ויתחיל בבדיקה.
  2. בדיקת חדות ראיה – בדיקה זו מודדת ראיה למרחקים שונים. תתבקשו לקרוא אותיות או מספרים משקופית המוקרנת על מסך בקצה חדר הבדיקה.
  3. בדיקת שבירה – בדיקה זו קובעת אם אתם זקוקים למשקפיים או לעדשות מגע. רופא העיניים או האופטומטריסט ירכיב על עיניכם סדרת עדשות בגדלים שונים ויגדיר את המרשם שלכם.
  4. בדיקת שרירי עיניים – בדיקה זו מאבחנת בעיות ביישור העיניים או חולשה בשרירי העין. תתבקשו לעקוב אחר חפץ בעיניים בזמן שרופא העיניים או האופטומטריסט יצפה בתנועות העיניים ויאתר סטיות בתנועת העיניים.
  5. בדיקת מנורת חריץ – בדיקה זאת עוזרת לרופא העיניים או לאופטומטריסט לבחון את מבנה העין, את הקרנית, את הקשתית, את עדשות העין ואת הרשתית כשהן מוגדלות.
  6. בדיקת רשתית – בדיקה זאת נעשית לאחר טיפול להרחבת אישונים ועוזרת לרופא העיניים לבחון את החלק האחורי של העין כולל הרשתית ועצב הראיה.
  7. טונומטריה – בדיקה זאת מודדת את הלחץ בתוך העין שלכם ועוזרת לאתר התפתחות של גלאוקומה.

בדיקת העיניים אורכת 30 עד 60 דקות ומושפעת ממורכבות המצב הקליני ומצורכי המטופל.

איך מתבצעת בדיקת ראיה שגרתית?

כל כמה זמן כדאי להיבדק?

התדירות המומלצת לבדיקות עיניים משתנה לפי גיל המטופל, מצבו הקליני וגורמי הסיכון המאפיינים את מצבו הרפואי. ילדים צריכים להיבדק בגיל שנה ולאחר מכן בגיל שלוש. ילדים בגיל בית הספר צריכים להיבדק כל שנה או שנתיים גם אם אין להם תסמינים המעידים על קשיי ראיה או בעיות עיניים. מבוגרים עד גיל 65 שאין להם בעיות עיניים או גורמי סיכון למחלות עיניים, צריכים להיבדק בבדיקה מקיפה מדי שנתיים. אם הם מרכיבים משקפיים או עדשות מגע, כדאי שייבדקו מדי שנה או לפי המלצת רופא העיניים שלהם. מבוגרים מעל גיל 65 צריכים להיבדק מדי שנה בבדיקה מקיפה. עם זאת, תדירות בדיקות העיניים עשויה להיות גבוהה יותר למטופלים עם גורמי סיכון, היסטוריה משפחתית של מחלות עיניים, סוכרת, לחץ דם גבוה או בעיות עיניים קודמות. רופא העיניים שלכם יכול להמליץ לכם על בדיקות תקופתיות בהתבסס על גילכם ומצבכם הרפואי.

אופטיקה 109
נכתב ע"י המומחים של אופטיקה 109, במטרה לתת לכם את המידע הנדרש. אם תמצאו טעות נשמח שתשתפו אותנו בעמוד צור קשר.
אהבתם? שתפו עם חברים
עוד בנושא כללי
סוגים שונים של טיפות עיניים
בריאות העיניים
מדריך: סוגים שונים של טיפות עיניים

טיפות לעיניים יבשות מכילות רכיבים המיועדים להגברת הלחות בעין, כגון מרכיבי תמציות צמחים ורכיבים כימיים כמו חומצה היאלורונית. הטיפות מומלצות לכל מי שסובל מיבשת עיניים, שכן הן עוזרות לשפר את הנוחות ולהפחית את הגירויים בעיניים.

לכתבה המלאה
כלי נגישות