בדיקת ראיה – רק אצל רשת משקפיים מקצועית 

בדיקת ראייה
תוכן עניינים

מטרתה של בדיקת ראיה (visual acuity test), ברשת משקפיים מקצועית, הנה לקבוע את רמת תפקוד העיניים, והיכולת שלהן לספק תמונת מצב מפורטת ומדויקת של המציאות, וכן כוללת בחינת אספקטים נוספים של שדה הראייה.

כאשר אתם פונים לאופטומטריסט ברשת משקפיים מקצועית, עליכם להציג בפניו את הבעיות שבגינן הגעתם אליו. אלה יכולים להיות: טשטוש ראיה, קושי בראייה מקרוב, לרחוק. כאבי ראש, סחרחורות ועוד, כל אלה עלולים להעיד על בעיית ראיה.

התפקיד של האופטומטריסט הנו לאבחן את הבעיה, ולבצע בדיקות שונות אשר כל אחת מהן בוחנת תפקוד אחר. בדיקה זו נחשבת כאמור כחלק שגרתי בבדיקות גופניות או אם חל שינוי בראייה.

בדיקת ראיה נהוג לבצע לקראת גיוס. לפני הנפקת רישיון נהיגה ולילדים לקראת המעבר לבית הספר.

בדיקת ראיה לילדים!

בין 3-5% מהילדים סובלים מבעיות של כפל ראייה, טשטוש, מיקוד ועוד. כאשר הם אינם מאובחנים, יהיה להם קושי בלימודים ואף תסמינים גופניים ורגשיים הכוללים בין השאר: בחילה, כאבי ראש, סחרחורת, טשטוש, ראייה כפולה, עיניים מגרדות או שורפות ועד לדימוי עצמי נמוך. יהיו להם גם סימנים התנהגותיים הנובעים מבעיית הראיה הן בלימודים והן בתפקוד יום יומי. הם עלולים לסבול מחוסר ריכוז, יסובבו או יטו את ראשם לעתים קרובות במטרה להביט בעין אחת בלבד. יקרבו את ראשם ללוח או המחשב, יתקשו להקריא מהמחברת, ידלגו על שורות או מילים. כתב היד שלהם יחרוג מן השורות שעלול להיות סימן של חוסר יכולת למקד את הראייה מקרוב לרחוק ולהיפך.

הם יעצמו עין אחת או יכסו אותה בידם. ילכו לאיבוד בקריאה. יסבלו מחוסר יכולת לחזור למקום בו הפסיקו לקרוא, ישתמשו לעתים באצבע כדי לעקוב אחר מילים. יחזרו על מילים, ידלגו עליהן, יתבלבלו בין מילים ויתקשו לזהות צורות גיאומטריות פשוטות.

כל אלה עלולים להעיד על חוסר תיאום ראייה בשתי העיניים, חוסר מיקוד או חדות ראיה והם חייבים לעבור בדיקת ראיה.

מתי מומלץ לעשות בדיקת עיניים לילדים?

לקראת המעבר לבית הספר, מומלץ לבצע בדיקת ראיה לילדים אצל אופטומטריסט מקצועי כדי לברר אם ראייתם תקינה. מהו המיקוד וכושר הראייה להם, האם מתקיים שיתוף פעולה בין שתי העיניים ועוד. הזנחה של בדיקה זו עלולה לגרום להחמרה של לקות כמו עין עצלה ועוד.

כ-6% מהילדים סובלים בלקות חמורה בראייה למרחק, זוהי בעיה שכיחה והיא קשורה למבנה הקטן של עיניהם. רוחק ראיה במצב משמעותי מצריך משקפיים.

סימפטומים המעידים על בעיית ראיה אצל ילדים:

  • חוסר תיאום בין העיניים, העלול לגרום לראייה כפולה.
  • עיניים שכל אחת מתפקדת עצמאית בנפרד.
  • עיניים דומעות או אדומות.
  • שעורה לעתים קרובות.
  • דלקת על העפעפיים.

מטרת בדיקת ראיה למבוגרים וילדים?

מטרת בדיקת ראיה היא לזהות האם הראייה מטושטשת בשל לקות ברוחק הראייה, קוצר ראייה, אסטיגמציה (צילינדר). בנוסף הבדיקה מסוגלת לזהות מחלות עיניים או בעיות הגורמות לליקוי בחדות הראייה, זיהום ועוד.

מומלץ להגיע לאופטומטריסט מקצועי של רשת משקפיים מקצועית, כדי לעבור בדיקת ראיה המתבצעת בשלושה שלבים: סקירת שדה הראייה שמטרתה לשלול מחלות עיניים שונות. בדיקה של קימור העין הנעשית באמצעות מכשיר מיוחד, ובדיקת הקריאה מול לוח האותיות. ( לוח סנלן). בדיקת ראייה בוחנת את האספקטים הבאים:

  • מיקוד ראיה- מומלצת גם לילדים העולים לכיתה א'.
  • חדות ראייה- מטרתה לבחון בעיות או מחלות רשתית.
  • בדיקת עיוורון צבעים.
  • רגישות לניגודיות- בדיקה הבוחנת את איכות הראייה בתאורה חלשה.
  • לחץ תוך עיני- מומלצת לגילאי ארבעים ומעלה או עם גלאוקומה במשפחה.
  • בדיקת יכולת המיקוד והתיאום של שתי העיניים.
  • יובש בעיניים בדיקה של הקרנית.
בדיקת ראייה

כיצד מתבצעת הבדיקה?

בדיקת ראיה מתבצעת כאשר הנבדק נדרש לשבת במרחק של 6 מ' מלוח הנקרא סנלן, אשר עליו משורטטות אותיות. ילדים שאינם יודעים עדיין לקרוא יקבלו לוח עם ציורים.

הנבדק מתבקש להביט על הלוח בשתי עיניו, ולהקריא את האותיות שבכל שבהדרגה הופכות לקטנות יותר. בהמשך תכוסה כל עין, כדי לבחון את יכולת הראייה הנפרדת של כל אחת ואם אם לנבדק יש קושי בזיהוי האותיות, הן יוגדלו כדי לבחון באיזה גודל הוא עשוי לזהות אותן.

בהמשך בדיקת הראיה יתבקש הנבדק לקרוא מספרים או אותיות מכרטיס אותו יאחזו במרחק של 36 ס"מ מעיניהם כדי לבדוק את הראייה שלהם מקרוב. בדיקת ראיה תקינה הנה מצב בו יזהו הנבדקים גם את האותיות הכי קטנות על הלוח והתוצאה תהיה 6/6. זוהי ראייה אופטימלית המעידה על יכולת האדם לזהות את האותיות ממרחק של 6 מ'. שגיאה של זיהוי אחת מהאותיות בשורה התחתונה בעלת האותיות הכי קטנות, לא תמיד מעידה על קיום לקות ראיה.

מחפשים לבצע בדיקת ראייה אצל בחנות אופטיקה מקצועית? צרו עימנו קשר עוד היום ונשמח לעזור

אופטיקה 109
נכתב ע"י המומחים של אופטיקה 109, במטרה לתת לכם את המידע הנדרש. אם תמצאו טעות נשמח שתשתפו אותנו בעמוד צור קשר.
אהבתם? שתפו עם חברים
עוד בנושא בריאות העיניים
האם מיץ גזר טוב לעיניים
בריאות העיניים
כך תדעו האם מיץ גזר טוב לעיניים

מיץ גזר הוא משקה פופולרי שידוע בתכונותיו הבריאותיות. הוא עשיר בבטא קרוטן, שהוא חומר מזין שיכול להפוך לוויטמין A בגוף. ויטמין A חיוני לראייה טובה, אך האם מיץ גזר באמת יכול לשפר את הראייה? מחקרים מצאו כי שתיית מיץ גזר יכולה להפחית את הסיכון למחלות עיניים כגון ניוון מקולרי וגלאוקומה. עם זאת, חשוב להתייעץ עם רופא עיניים לפני שתיית מיץ גזר אם אתם סובלים מבעיות ראייה או אלרגיות.

לכתבה המלאה
כלי נגישות